Tuesday, July 1, 2014

cymbidium orkid


cymbidium orchid bicolour amat susah sekali di temui akan tetapi saya ada yg jenis ini tapi bunga ia kecil sedikit kerana faktor cuaca.


































contoh cymbidium orchid bicolour. jika saya mendapatkan nya di sempandan malaysia saya akan beritahu kelak tetapi harga dia akan mencecah rm 300 keatas bergantung pada pokoknya.

jenis cymbidium orchid yang saya ada tetapi bunga dia kecil sedikit berwarna unggu cair.
di bawah ni contoh yg telah berbunga ..




























cymbidium jenis diatas yang belum berbunga di jual dengan harga rm 80 sepasu yang telah berbunga rm 150
amat susah nak dapati yang berwarna unggu kecil ni .


jenis cymbidium orchid tanah berbunga warna kuning kehijauan cair
( cymbidium ensifolium )


ada wangian sedikit pada bunga tersebut .



bunga boleh tahan selama 2-3 minggu bergantung kepada
penjagaan rapinya.. 
memerlukan air yg cukup dan panas yang cukup ,
baja setiap 1 minggu 
kena dengan cara penjagaan boleh keluar 2-3 tangkai sekali gus. 

rm 70 sepasu yang sedang berbunga dan
rm 55 pokok tanpa bunga dan akan berbunga.


( cymbidium finlaysonianum )

mudah di dapati di pokok pokok di malaysia.. menumpang di pokok mangga dan sebagainya.
mudah membiak dan sering berbunga jika kena dengan penjagaannya.




yang di atas tu dari rumah ayah saya.. tak jual katanya rare ,
 tapi benih dari itu saya  ada pokok dah matang dan sedia berbunga .

sepasu rm 40 ada 2-3 keratan matang ,  belum berbunga
dan akan berbunga memerlukan air yang secukupnya dan
cahaya matahari untuk berbunga  baja seminggu sekali atau bergantung pada pengunaan nya .


lain lain cymbidium jika saya dapati akan di update di sini .
01131700423 call wasup dll.





No comments:

Post a Comment